Jól látni és a kelleténél jobban nem látszani?

A közlekedőknek három célt is üdvös lenne kielégítően elérni: megvilágítani az utat maguk előtt, láthatóvá válni a többiek számára, egyszersmind a szembejövőket megkímélni az elvakítottság miatti „vakrepüléstől”.

A voluntarista kísérletezgetés és az ezt követő természetes szelekció emberéletekben és roncsokban megfizetett árát kívánja elkerülni a törvényi szabályozás, ami a fenti elvárásokat mindhárom célt elfogadható szinten teljesítő, kompromisszumos
előírást tesz kötelezővé mindenki számára. Magyarországon az ENSZ EGB előírás a kötelező, amely a világítás mellett a közlekedés szinte minden elképzelhető és már‐már elképzelhetetlen részletére kitér, 131 regulációban írva elő betartandó szabályok tömkelegét.

Mások az elvárások azokra az alkalmazásokra, ahol a közlekedő láthatósága a fontos (stoplámpa, hátsó pozíció fény, irányjelző, stb.) és mások, ahol az út megvilágítása lényeges. 

Az autólámpák típusai: 

autólámpák típusai és alkalmazásaik

 
CSERÉLHETŐ FÉNYFORRÁSOK
 
A követelményeket megfogalmazza a jármű (hová, milyen funkciójút és milyen színűt tehetünk), a világító rendszer (fényszóró fényforrással együtt) és a cserélhető fényforrások (autólámpák) szintjén is. Ez  utóbbiakat a teljesség igénye nélkül az alábbiak szerint szabályozza:
  • csereszabatosság – a lámpa foglalata kizárólag a megfelelő típus működtetését teszi lehetővé
  • teljesítmény – maximálva
  • fényáram – a fényforrásból kijövő összes fény mennyisége
  • belső geometria – a fényt kibocsájtó felület elhelyezkedése adott referencia síkhoz és –tengelyhez képest.

A fentiek szerint az engedélyezett lámpák típusokba sorolhatóak. Egy adott funkció (országúti- ill. tompított fény, index, stoplámpa) ellátására egy adott járműnél csakis azt a lámpatípust használhatjuk, amire a gyártó a rendszert tervezte.
Az összes előírás teljesülését  jóváhagyó intézmények vizsgálják, ha megfelel a lámpa, engedélyezik, ezen megfelelőséget pedig a gyártó az ún. „E” jellel tünteti föl. Közúton csak  ilyen lámpák használata engedélyezett!

Vannak olyan lámpák, ahol pl. a teljesítmény nagyobb a maximáltnál, jellemzően jóval több fényt adnak ki, de nem „E” jelesek, ezeket csak közutakon kívül, lehet használni. (ún. Rally vagy nem közúti alkalmazás) Az előírásnak megfelelő lámpákat a  tűréseken belül, illetve az előírásban nem szabályozott  jellemzők alapján optimalizálva az egyes típusokon belül (pl.  H4) is többféle, teljesen szabályos altípus jön létre (hosszú élettartamú, nagy fénysűrűségű, kékebb, stb.), amelyek élettartamban és/vagy az általuk és a fényszóró által közösen létrehozott kivetített fény minőségében különböznek.
 

Halogén lámpák színhőmérséklete és fénysűrűsége (nagyobb fénysűrűség jobb megvilágítást is ad)

 
A rendszeren belül a gépkocsi tulajdonos szabadon dönthet, hogy melyik általa választott paramétert részesíti előnyben. Hosszabb élettartamú lámpát  választ, amellyel a rendszer még mindig teljesíti az  előírásokat, vagy nagyobb fénysűrűségű prémium típust, amellyel a megvilágítás  sokkal jobb, esetleg magasabb színhőmérsékletű (kékebb) lámpát, ami éjszaka jobb hatásfokú lehet, különösen fáradt vagy idősebb sofőröknél. A választás annyiban korlátozott, hogy ezek közül is csak jóváhagyással rendelkező lámpát használhat.
 
 

Standard  és prémium autólámpa kivetített fénye
 



NEM MEGFELELŐ FÉNYFORRÁSOK HASZNÁLATA

Rossz geometria
A jelenlegi trend az, hogy az alkalmazások  növekvő száma (nappali menetfény, kanyarfény, stb.) és design okok miatt a reflektorok mérete csökken. Mivel az alkalmazott fényforrások mérete változatlan, a róluk alkotott  képek  nagyobbak, s ez a  geometriai  pontatlanságokra, valamint a  spirál egyenestől eltérő  alakjára érzékenyebb kivetített  fényt  okoz. Vagyis, amíg egy pontatlanabb tűrésű, görbe spirálra egy régebbi reflektor robusztusabb lehet, az új típusoknál rossz minőségű megvilágítást vagy  vakítást eredményezhet.

Alacsony fényáram
Egyes termékeknél előfordul, hogy az előírt fényáram felét-.‐harmadát sugározzák csak ki. (Nem feltétlenül csak a legolcsóbbak, drága kék lámpák esetében is tapasztalható ez a hiba.) Ezeknél természetesen a megvilágítás is gyászosan alacsony lesz. A fent említett okok miatt érdemes figyelmet fordítani arra, hogy megfelelő minőségű lámpákat vásároljunk. Ne feledje, a világítás ugyanúgy  a  biztonságot  hivatott szolgálni, mint például a megfelelő gumiabroncs! 


RETROFITEK
Halogén autólámpára tervezett reflektorokba történő behelyezésre alkalmassá tett  kisülő (xenon) vagy LED fényforrások.
 
Kisülő lámpa és LED retrofit H4 lámpákra tervezett reflektorokhoz
 


A kisülő lámpák fényárama többszöröse lehet ugyan a halogén lámpákénak, de mivel a fényt sugárzó „felület” (ha lehet egyáltalán erről beszélni egy villamos ív esetén) mérete, pozíciója, fénysűrűség-eloszlása alapvetően tér el attól az izzólámpáétól, amire a reflektort tervezték, a fényszóró kivetített fény eloszlása köszönő viszonyban sem lesz az elvárttal.

Jó esetben legalább a megvilágítás nagyobb lesz – bár ez sem biztos, és valószínű, hogy egy prémium halogén jobb eredményt fog adni – ám valószínű, hogy a sötét zónába, a  szemben
közlekedő szemébe a megengedettnél több fény fog  jutni. Miért baj ez, akkor, ha mi jobban látunk?

Tételezzünk föl egy társadalmat, ahol a törvény pusztán az egyén zseniális önmegvalósításának a gátja, ami pedig az  egyénnek hasznos,  a saját szempontjából erkölcsös is. Még ennek a hipotetikus közösségnek a tagjai is  elgondolkodhatnak, hogy valóban nyerőszituáció-e számukra,  ha velük szemben egy általuk elvakított vezető közlekedik, tán a megengedettnél nagyobb sebességgel, horribile dictu egyenetlen, hibás úton.


 

LED retrofit lámpa egy H4-.‐es reflektorban 25m-.‐es mérőernyőn. Mellette egy helyesen beállított normál H4-.‐es izzóval
 

LED retrofitek esetében alapvető probléma a spirálnál jóval nagyobb sugárzó felület, ami  egészen  gyászos, ön-  és közveszélyes megvilágítás mintát ad.

Ugyanakkor az ezeknél gyakran megoldatlan hűtés miatt a LED elvileg hosszú élettartam az  el  nem vezetett hő miatt könnyedén a halogén izzólámpák  szintjére  csúszhat  vissza. Vagyis: drágán kapunk egy sokkal rosszabb, de legalább ugyanolyan hamar kiégő terméket.

NAPPALI MENETFÉNY

Számos országban, köztük Magyarországon is a járműveket  nappal  is láthatóvá  kell  tenni a világítással. A 2008/89/EC európai direktíva szerint az 2011. február 8. után típusjóváhagyott autókban már külön e célra dedikált funkció van beépítve. Az ez előtt jóváhagyottak esetében a tompított fény használata  kötelező. A tompított fény  eloszlását azonban az út megvilágítására optimalizálták, így  a áthatóság  szempontjából  a  fény  nagy  része  kárba  vész,  a  hatásfoka  e  tekintetben kicsi.
 

Gépjárművek nappali megvilágításának szabályozása Európában
 


Ennek kiváltására egy lehetőség az utólag felszerelt nappali menetfény modul. LEDfényforrásokkal, a halogén izzóhoz képest akár 95%-.‐os energia-megtakarítást  eredményezhet. Itt sem árt az óvatosság, az elérhető termékek nagy rész a rajtuk található „E” jel ellenére sem felel meg a törvénynek, azért ez esetben is javasolt megbízható gyártók termékeinek vásárlása, így nem kockáztatjuk meg közúti ellenőrzéskor,  hogy a büntetés mellett új műszaki vizsgára kötelezzenek minket.

Egyes nappali menetfény modulok esetében lehetőség van arra, hogy a pozíció‐ illetve parkoló  fényt  is a LED modul szolgáltassa, kikötve a beépített fényszóró azonos funkcióit.  Ilyenkor a Nemzeti  Közlekedési  Hatóság   adhat ki típusengedélyt az így módosított járműre. Érdemes ezt közvetlenül műszaki vizsga előtt beszerezni.