A legjellemzőbb hibák a világítással kapcsolatosan

A látni és látszani kampány keretein belül a rendőrség fokozottan ellenőrzi a közúton közlekedő járművek világító és fényjelző berendezéseit. Összegyűjtöttük a legjellemzőbb hibákat, hogy felhívjuk az autósok figyelmét a gépjármű világítórendszerének helyes használatára, illetve ha itt az idő, hogy meglátogassanak egy szakembert.

GURULÓ KARÁCSONYFA
A világítótestek, jelzőfények csak a szabvány szerinti elhelyezés esetén adnak megfelelő tájékoztatást a forgalom többi résztvevőjének járművük méreteiről és helyzetéről. Hogy megelőzzük a baleseteket, nemcsak látni, hanem a többi résztvevő számára jól értelmezhetően látszani is kell!

 

KÖD ELŐTTEM, KÖD MÖGÖTTEM...
A hátsó ködlámpát, ill. a ködfényszórót abban az esetben használjuk, ha a látási viszonyok nem engednek meg 40 km/h-nál nagyon haladási sebességet. Az első ködfények röviden világítanak az előttünk lévő úttestre, így csak alacsony sebességnél segítik az észlelést. A hátsó ködlámpa feladata hogy a mögénk megérkezők időben észleljenek, viszont mikor közel érnek hozzánk az erős fénye miatt igen zavaró, így le kell kapcsolni.

 

XIKRÁZÓ XENON
A halogén fényforrásra méretezett fényszóróba utólag szerelt xenon fényforrás teljesen rossz fényeloszlást
okoz. Nemcsak a szembejövőt vakítja, hanem jobban igénybe veszi a vezető szemét is. Arról nem is
beszélve, hogy a kibocsátott UV-fény károsítja a nem xenonra tervezett fényszóró műanyag alkatrészeit!

 

NEHOGY „UTOLÉRJENEK”!
A féklámpa fényereje mindig intenzívebb, mint a hátsó helyzetjelző. Figyeljünk rá, hogy a lehető leggyorsabban megfelelő teljesítményű izzó kerüljön a kiégett helyére!

 

EGYIK VAKÍT - MÁSIK VAK
Ahhoz, hogy Ön a legpontosabban érzékelje az útszéli veszélyforrásokat, jobbra aszimmetrikusan, és kb. 70 m távolságra kell a terheletlen jármű fényvetését beállítani. A kelleténél nagyobb fényerő és kontrasztok gyorsabban kifárasztják a vezető szemét. A fényszóróból kiégett izzót azonnal cserélje.